Theater

Welke elementen zijn onmisbaar voor een goede musical?

Luc, wat zijn volgens jou de basiselementen van een goede musical?

"Het belangrijkste element van een goede voorstelling is meteen ook de grootste uitdaging: emotie. Als je erin slaagt om de emotie over te brengen bij het publiek, om iets bij hen los te maken, dan is je voorstelling geslaagd. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want bij heel veel voorstellingen zie je het daar mislopen. Je moet de mensen meetrekken in je verhaal, ze het gevoel geven dat ze er een deel van zijn. Bij de productie Rubens kiezen we er daarom voor om de voorstelling zo dicht mogelijk bij het publiek te brengen. De mensen moeten zo dicht mogelijk bij het ponton met de acteurs zitten."

"Weet je, één van de beste musicals die ik zelf ooit gezien heb, was Soldaat van Oranje. Die werd gespeeld in een tot theater omgebouwde vliegtuighangar. Het plaatje was helemaal af: decors, kostuums, vertolkingen. En de manier waarop ze het brachten, zorgde ervoor dat ik helemaal mee was in het verhaal."

"Omdat emotie zo'n belangrijke factor is in een voorstelling, wil ik ook even het belang van de techniek benadrukken. Als het geluid niet goed zit of het licht staat niet op punt, dan kan je het vergeten. Dan krijg je je publiek niet mee. Daarom zeg ik altijd dat de geluids- en lichttechnici de belangrijkste mensen in de productie zijn. Stel je maar eens voor: je hebt een topactrice die een heel emotioneel nummer op voortreffelijke wijze zingt. Dan heb je in principe alle elementen om je publiek in vervoering te brengen. Als op dat moment haar micro hapert of de lichten staan fout afgesteld, dan valt heel de scene in duigen en is alles om zeep. Schrijf maar op: geluidsmensen en lichttechnici zijn zeker zo belangrijk als goeie acteurs en dansers. Maar helaas ook niet gemakkelijk om te vinden." 

We hebben al twee elementen: emotie en techniek. Wat nog?

"Humor. Mensen willen graag eens lachen als ze naar een voorstelling komen. Vertedering is ook belangrijk. Allemaal emotie. Wat mensen ook graag te zien krijgen in een musical is spektakel, dus daar maak ik ook werk van. Bij 'Marie-Antoinette' hebben we gewerkt met paarden op het podium en hadden we prachtige massascènes met honderden mensen op het podium. Behoorlijk indrukwekkend. Maar spektakel hoeft niet altijd over grote, bombastische dingen te gaan. Het kan soms ook in kleine dingen zitten."

"Wat ook heel belangrijk is, is dat de hele voorstelling mooi één geheel vormt. Een musical is een combinatie van acteren, zingen en dansen. Het is dus ontzettend belangrijk dat de teksten, de choreografie en de muziek perfect op elkaar afgestemd zijn. Dat ze niet alleen hetzelfde verhaal vertellen, maar dat ze elkaar ook versterken. De totaalbeleving moet perfect zijn. Daarom vind ik decors en kostuums ook zo belangrijk: zodra de mensen toekomen, moeten ze ondergedompeld worden in de sfeer van het verhaal dat je vertelt, en dat maakt dat elk detail van belang is."

Nog een laatste element misschien, iets wat jouw voorstellingen typeert?

"Wat voor mij belangrijk is, is het samenhorigheidsgevoel bij het maken van een productie. Als ik aan een groot spektakel werk, dan doe ik dat niet enkel met professionele acteurs en zangers, maar ook met heel veel vrijwilligers. Mensen die hun vrije tijd opofferen om mee te werken aan de voorstelling. Omdat ze dat graag doen. Voor mij is iedereen gelijk. Ik probeer iedereen op dezelfde warme manier te behandelen. Als Jan Schepens of Jelle Cleymans 's middags een pistolet krijgen, dan krijgen de mensen rond hen dat ook."

"Voor mij is het sociale aspect heel belangrijk. We werken allemaal samen aan een voorstelling. We creëren samen iets waardevols, en dat is voor mij het belangrijkste. Gaat dat soms ten koste van de kwaliteit van de voorstelling? Misschien wel. In elke voorstelling is er wel een scène die het verhaal niet echt nodig heeft, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om die te schrappen. Als ik zie met hoeveel plezier al die mensen op dat podium staan en het beste van zichzelf geven, dan wil je hen dat toch niet ontnemen? Voor mij is niet het eindproduct het belangrijkste, maar wel de manier waarop we dat in elkaar hebben gestoken.

Een mooie filosofie. Bedankt!

Luc Stevens werkt momenteel aan een aantal grote projecten. In april 2018 gaat 'Zoo of Life' in première in Antwerpen. Tickets voor die voorstelling kan je kopen op de site van het Elisabethcenter. In augustus 2018 kan je in Westerlo naar 'Rubens' gaan kijken, een groot musicalspektakel in openlucht met onder andere Jan Schepens. Voor die voorstelling kan je tickets kopen op de website van Historalia.

Artistieke producties

Telkens een ander verhaal of moraal, telkens dezelfde sociale verbondenheid. Dat is de ziel die we brengen. 

Alle producties weergeven

Luc Stevens Producties

Artistieke projecten 

met een ziel